درمان خانگی, عوارض دارو

عوارض قرص رانیتیدین چیست؟

قرص رانیتیدین چیست؟

رانیتیدین یکی از داروهای متعددی است که برای کاهش درد، ناراحتی و التهاب شدید در ناحیه معده و گلو به کار می‌رود و به طور قابل توجهی میزان ترشح اسید معده را کاهش می‌دهد؛در این مقله سعی بر آن داریم تا بدانیم عوارض قرص رانیتیدین چیست؟این دارو در گروه مسدودکننده‌های H2 قرار دارد. نکته‌ای که در مورد این دارو حائز اهمیت است این است که برخی از متخصصان این حوزه بر این باورند که مصرف آن باید محدود شود، زیرا ممکن است به دلیل وجود نوعی ناخالصی، مصرف بیش از حد آن منجر به بروز سرطان گردد. در این مقاله از مجله حس خوب آسمان، به ارائه اطلاعات مهم و مفید در مورد این دارو پرداخته‌ایم.

رانیتیدین چیست؟

رانیتیدین، که با نام تجاری زانتاک نیز شناخته می‌شود، نوعی آنتی‌هیستامین است که به منظور پیشگیری و درمان مشکلات معده تجویز می‌گردید. این دارو به کاهش میزان ترشح اسید معده کمک می‌کند. ترشح بیش از حد اسید معده می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی نظیر زخم معده و سوزش معده شود. رانیتیدین به صورت خوراکی (قرص و شربت)، همچنین از طریق تزریق عضلانی یا وریدی قابل استفاده است. این دارو بیش از 30 سال توسط پزشکان تجویز می‌شد تا اینکه در سال 2020 به دلیل احتمال ایجاد سرطان از بازار جمع‌آوری گردید.

رانیتیدین برای چی خوبه؟

داروی رانیتیدین به‌عنوان یک درمان مؤثر برای مشکلات، دردها و التهابات معده شناخته می‌شود. این دارو در موارد زیر کارایی دارد:

  • کاهش درد ناشی از سوزش‌های سر معده و دل
  • کاهش دردهای مرتبط با زخم معده و پیشگیری از تشدید آن و درمان موقت
  • کاهش علائم بیماری رفلاکس معده که به دلیل بازگشت اسید معده به مری ایجاد می‌شود
  • پیشگیری از زخم‌هایی که به‌دلیل استرس به وجود می‌آیند
  • بیماری‌های پاتولوژیک دستگاه گوارش که منجر به ترشح بیش از حد اسید در معده می‌شوند
  • کاهش احتمال بروز زخم در اثنی عشر
  • خون‌ریزی در دستگاه گوارش
    در صورت مصرف همزمان با دیفن‌هیدارامین، به‌عنوان درمانی برای بیماری آنافیلاکسی عمل می‌کند
  • پیشگیری از تشدید زخم پس از جراحی
  • اثر ضد استفراغی که معمولاً قبل از عمل‌های جراحی تجویز می‌شود.

در ادامه با همراه باشید تا بررسی کنیم عوارض قرص رانیتیدین چیست؟

قرص رانیتیدین

نحوه مصرف رانیتیدین

استفاده از داروی رانیتیدین همانند سایر داروها نیازمند تجویز و نظر پزشک معالج است. همچنین دوز مصرفی این دارو بسته به نوع بیماری و سن بیمار در کودکان و بزرگ‌سالان متفاوت می‌باشد. به طور معمول، این دارو به میزان یک یا دو بار در روز برای بیمار تجویز می‌شود، اما در شرایط حاد ممکن است تجویز آن تا چهار بار در روز نیز امکان‌پذیر باشد. در زمان مصرف این دارو، توجه به میزان استفاده و رعایت دوز تجویز شده ضروری است.

تجویز این دارو برای کودکان باید با نظر پزشک متخصص گوارش کودکان انجام شود و دوز مصرفی آن بر اساس وزن کودک تعیین می‌گردد؛همچنین قبل از مصرف دارو باید از اینکه قرص رانیتیدین چه عوارضی دارد آگاه باشید تا دچار مشکل نشوید!در صورت فراموشی مصرف رانیتیدین در زمان مقرر، لازم است دوز فراموش شده بلافاصله پس از یادآوری مصرف شود و اگر زمان نزدیک به دوز بعدی باشد، تنها همان دوز مصرف شده و دوز فراموش شده نادیده گرفته شود. از مصرف هم‌زمان دو دوز باید پرهیز گردد.

تداخلات دارویی با رانیتیدین

برخی از داروها را نمی‌توان به طور هم‌زمان مصرف کرد، زیرا تداخل آن‌ها ممکن است عوارض ناخواسته‌ای ایجاد کند. از جمله داروهایی که با رانیتیدین تداخل دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آتازاناویر
  2. استامینوفن
  3. دلاویردین
  4. جفیتینیب
  5. گلیپیزید
  6. کتوکونازول
  7. میدازولام
  8. پروکائین آمید
  9. پروپانتلین
  10. تریازولام
  11. وارفارین

این فهرست ممکن است شامل تمامی داروهای مداخله‌کننده با رانیتیدین نباشد. بنابراین، در صورت مصرف هر نوع داروی شیمیایی، گیاهی، مکمل‌ها، مشروبات الکلی، مواد غیرقانونی و سیگار، ضروری است که قبل از مصرف دارو با پزشک معالج مشورت شود.

قرص رانیتیدین

موارد احتیاط در مصرف رانیتیدین

در صورت استفاده از هر نوع دارو و ابتلا به بیماری‌هایی نظیر:

  • نارسایی و مشکلات کبدی
  • اختلالات و نارسایی کلیوی
  • سرطان معده
  • بیماری پورفیری که نوعی اختلال خونی محسوب می‌شود
  • مشکلات ریوی مانند آسم
  • افراد مسن
  • افرادی که دچار سردرگمی می‌شوند
  • بیماری رفلاکس معده که درمان با رانیتیدین به مدت 6 تا 8 هفته مؤثر نبوده است.

ضروری است که قبل از مصرف داروی رانیتیدین، با پزشک معالج مشورت شود.

مصرف رانیتیدین در بارداری

یکی از چالش‌های رایج در دوران بارداری، سوزش سردل است که بسیاری از مادران را به استفاده از داروی رانیتیدین ترغیب می‌کند. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته، مصرف این دارو تحت نظر پزشک برای مادران باردار ایمن تلقی می‌شود و استفاده از آن مجاز است. در دوران شیردهی نیز برای کاهش این مشکل، بهتر است از روش‌های دیگری مانند اجتناب از غذاهایی که موجب تشدید آن می‌شوند، حفظ تناسب اندام و پرهیز از دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا استفاده شود. در صورتی که با رعایت این نکات، سوزش و درد معده ادامه یابد، می‌توان با مشورت پزشک از داروی رانیتیدین بهره‌برداری کرد.

مصرف رانیتیدین در بارداری

عوارض قرص رانیتیدین چیست؟

داروی رانیتیدین ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که برخی از آن‌ها شایع‌تر و برخی دیگر بسیار نادر هستند. این عوارض شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. کاهش ضربان قلب
  2. پنهان کردن بیماری سرطان معده
  3. بی‌قراری، عصبانیت، افسردگی و توهم
  4. واکنش‌های آلرژیک نظیر التهاب‌های پوستی، خارش یا کهیر در ناحیه لب‌ها یا زبان و ورم صورت
  5. افزایش حجم سینه در مردان و زنان
  6. اختلالات تنفسی
  7. قرمزی، تاول، لایه‌برداری یا شل شدن پوست، از جمله در داخل دهان
  8. خونریزی یا کبودی غیرمعمول
    احساس ضعف یا خستگی غیرعادی
  9. استفراغ
  10. زردی پوست یا چشم‌ها

عوارض جانبی که معمولاً نیاز به مراقبت پزشکی ندارند، اما در صورت تداوم یا ایجاد ناراحتی، باید به پزشک یا متخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی اطلاع داده شوند عبارتند از:

  • یبوست یا اسهال
  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع

درمان سریع معده درد

در ادامه به برخی از روش های گیاهی برای درمان معده درد در خانه میپردازیم!

  • جوش شیرین

زمانی که بحث آموزش درمان درد معده مطرح می‌شود، برخی پزشکان معتقدند که جوش شیرین می‌تواند با کاهش اسیدیته معده به alleviating سوزش معده و مشکلات هضمی کمک کند. با این حال، طعم جوش شیرین ممکن است برای همه خوشایند نباشد. همچنین، مصرف بیش از حد آن می‌تواند به اسپاسم‌های عضلانی، اسهال، استفراغ و تنفس کم عمق یا آهسته منجر شود.

  • انجیر

اگر دچار یبوست هستید، مصرف انجیر می‌تواند به تسکین درد معده ناشی از آن کمک کند. این میوه دارای ترکیباتی است که به عنوان ملین عمل کرده و به بهبود سوء هاضمه کمک می‌کند. در صورت ابتلا به اسهال، بهتر است از خوردن انجیر خودداری کنید.

  • شیرین بیان

اگر به دنبال درمان معده درد با استفاده از داروهای گیاهی هستید، می‌توانید دمنوش ریشه شیرین بیان را امتحان کنید. برای تهیه این دمنوش، کافی است یک یا دو قاشق چای‌خوری از ریشه شیرین بیان را با آب جوش ترکیب کنید.

لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد شیرین بیان ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد، از جمله: افزایش فشار خون و کاهش سطح پتاسیم. این موضوع به ویژه برای افرادی که دارای فشار خون بالا، بیماری کلیوی یا بیماری قلبی هستند، خطرناک می‌باشد.

  • بابونه

از دمنوش بابونه به عنوان بهترین درمان معده در طب سنتی یاد می‌شود. بابونه خاصیت ضدالتهابی دارد و به تسکین علائم ناشی از گاستریت (ورم معده)، گاستروانتریت، بیماری رفلاکس معده به مری و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک می‌کند. همچنین حاوی ترکیبات گیاهی به نام پلی‌فنول است که سیستم گوارشی را آرام می‌کنند و علائمی مانند سوء هاضمه و استفراغ را کاهش می‌دهند.

  • نعنا فلفلی

نعناع می‌تواند برای تسکین درد معده بسیار مفید باشد. این گیاه حاوی ترکیبات فعال منتول و متیل سالیسیلات است که هر 2 دارای اثرات ضداسپاسم هستند و ناراحتی معده، حالت تهوع و کرامپ را برطرف می‌کنند. با این حال، این گیاه برای کسانی که از بیماری رفلاکس معده به مری یا سوزش سر دل رنج می‌برند، مناسب نیست.

دمنوش برای معده درد

معجون معده که در دسته عرقیات گیاهی قرار می‌گیرد، در واقع نتیجه تقطیر آب و عصاره گیاهان دارویی است که برای درمان انواع بیماری‌ها مؤثر هستند. در طب سنتی، گیاهانی که دارای خواص درمانی هستند، عصاره‌گیری می‌شوند و در فرآیند تقطیر، با آب ترکیب شده و عرقیجات گیاهی تولید می‌گردد. عرقیجات گیاهی یکی از رایج‌ترین روش‌های استفاده از گیاهان دارویی به شمار می‌آید. در حال حاضر، در ایران بیش از ۴۰ نوع گیاه دارویی وجود دارد که از عرقیجات آن‌ها به عنوان درمان بیماری‌ها در طب سنتی بهره‌برداری می‌شود. این عرقیجات به دلیل اینکه در طی فرآیند تقطیر و حرارت‌دهی، تمامی خواص دارویی و مواد مغذی گیاهان استخراج می‌شود، بسیار مفید و سنتی هستند. در ادامه به بررسی معجون ورم معده، قیمت معجون معده و خواص آن خواهیم پرداخت.

معجون برای ورم معده

امروزه حفظ سلامت سیستم گوارشی و فرآیند هضم غذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی که این سیستم به درستی عمل نکند، می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر سایر بخش‌های بدن بگذارد. با این حال، مشکلات گوارشی در میان افراد بسیار رایج هستند و تقریباً همه افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود با مشکلاتی نظیر دل درد، دل پیچه، نفخ شکم و سوزش سر دل مواجه شده‌اند.

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای درمان این نوع بیماری‌ها، استفاده از معجون معده است.

معجون معده که به عنوان معجون گوارش نیز شناخته می‌شود، در طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌های دستگاه گوارش، درد معده و درد روده به کار می‌رود و به عنوان بهترین درمان برای این مشکلات شناخته می‌شود. این معجون به ویژه برای ورم معده بسیار مفید است و می‌تواند دردهای معده‌ای که سال‌ها ادامه داشته‌اند را تسکین دهد.

خواص معجون معده آلاله

این معجون به طور قابل توجهی برای درمان ورم معده مؤثر است. از آن به منظور تسهیل هضم غذا بهره‌برداری می‌شود و می‌تواند از بروز نفخ و مشکلات معده و روده جلوگیری کند. این معجون کاملاً گیاهی بوده و از ترکیب چندین گیاه مفید و مختلف تهیه می‌شود. همچنین، این معجون قادر است دل‌پیچه را کاهش دهد و به تنظیم ترشح آنزیم‌های معده و روده کمک شایانی نماید.

1,490,000ريال

معجون معده

دمنوش برای معده درد

 در این مقاله متوجه شدیم با رعایت آداب غذایی درست می‌توانیم از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنیم. اما در صورت ابتلا به بیماری های گوارشی می توان از معجون معده برای درمان آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *