خواص خوراکی‌ها, گیاهان دارویی

خواص عرق بیدمشک را بدانید!

خواص عرق بیدمشک

احتمالا بارها و بارها نام عرق بیدمشک به گوشتان خورده باشد. این عرق علاوه بر موارد مصرف دارویی که دارد و علاوه بر خواص فراوان، طعم مطبوعی دارد که مصرف آن همراه شربت‌های خانگی بسیار طرفدار دارد. ما در این مقاله قصد داریم خواص عرق بیدمشک را بررسی کرده نحوه‌ی مصرف آن را با شما به اشتراک بگذاریم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

بیدمشک

بیدمشک  گیاهی از خانواده‌‌ی بیدها با نام علمی سالیکس کاپری است که از گیاهان معطر بوده  و گل‌هایی به رنگ زرد دارد. طبع این گیاه سرد و تر است و خواص فراوانی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

خواص عرق بیدمشک

بیدمشک یکی از پرخاصیت‌ترین گیاهان دارویی است که طرفداران زیادی دارد.  در ادامه همراه ما باشید تا خواص این گیاه مفید را بررسی کنیم.

خواص عرق بیدمشک برای لاغری

یکی از گزینه‌های مهم در بین گیاهان دارویی برای کاهش وزن عرق بیدمشک است. این عرق با افزایش متابولیسم و چربی سوزی بدن کمک چشمگیری به لاغری و کاهش وزن می‌کند. از طرفی این عرق می‌تواند قند خون و کلسترول را تنظیم کند که خود کمک به سلامتی بدن و کاهش وزن است.

برای کلیه‌ها

این عرق خاصیت ادرار آوری دارد و به این ترتیب میتواند کلیه‌ها را  از سموم، عفونت‌ها و سنگ کلیه  در امان نگاه داشته و پاکسازی کند.

برای پوست

بیدمشک یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان میتواند بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محفوظ کند. به این ترتیب عرق بیدمشک می‌تواند یک ضد چروک و پیری قوی بوده پوست را در برابر مشکلات پوستی نظیر لک و جوش مقاوم کند و به پوست درخشندگی و شادابی بدهد.

خواص عرق بیدمشک برای مردان

این عرق به طور چشمگیری میل جنسی را افزایش داده باعث افزایش کیفیت اسپرم در آقایان می‌شود. از طرفی به خاطر خاصیت ادرار آوری که دارد میتواند به سلامت پروستات مردان کمک کرده آن‌ها را در برابر سرطان پروستات ایمن کند.

خواص عرق بیدمشک برای زنان

عرق بیدمشک قاعده آور است و می‌تواند با درمان تخمدان پلی کیستیک و تنظیم هورمون‌های زنانه عادت ماهیانه زنان را تنظیم کرده قدرت باروری آنان را بالا ببرد. از طرفی می‌تواند برای دردهای این دوران نقش یک مسکن را ایفا کند‌. به علاوه بیدمشک یک ضد عفونت قوی است که می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی زنانه بسیار کمک کند.

خواص عرق بیدمشک برای دستگاه گوارش

این عرق سرشار از فیبر است و به همین خاطر می‌تواند مشکلات گوارشی و هضم را در معده رفع کرده مانع از یبوست و تحریک‌پذیری روده‌ها شود.

عرق بیدمشک یک ضد سرطان قوی

همانطور که گفتیم بیدمشک یک‌ منبع غنی از آنتی اکسیدان است که می‌تواند از سرطان پیشگیری کرده به فرایند درمان آن کمک کند.

خواص عرق بیدمشک برای اعصاب

یکی از گیاهان توصیه شده برای تمدد اعصاب و تسکین بیماری‌های عصبی نظیر استرس واضطراب، افسردگی و بی‌خوابی بیدمشک است. این گیاه خاصیت آرامش بخشی دارد و می‌تواند نشانه‌های بیماری اعصاب را تسکین ببخشد.

معجون اعصاب

بخش عظیمی از افرادی که به دنبال مصرف عرق بیدمشک می‌روند برای خاصیت تسکین دهندگی و آرامش بخشی اعصاب این گیاه است. اما ما برای این دسته از افراد پیشنهاد ویژه‌تری داریم. معجون اعصاب که در آن علاوه بر بیدمشک گیاهان آرامش بخش دیگری نظیر: اسطوخودوس، بادرنجبویه، گل گاوزبان، گل محمدی و … به کار رفته است می‌تواند به درمان مشکلات اعصاب نظیر استرس، افسردگی، بی‌خوابی و … کمک شایانی بنماید. برای خرید این محصول از طریق لینک زیر اقدام کنید.

فواید دیگر عرق بیدمشک

تا اینجا موارد زیادی از فواید این گیاه مفید از جمله، فواید آن برای پوست، کلیه‌ها گوارش، زنان و مردان را نام برده و توضیح دادیم اما این گیاه خواص دیگری نیز دارد که آن‌ها را به اختصار نام خواهیم برد. این فواید عبارتند از:

  • خاصیت ضد عفونت : این گیاه می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی و باکتریای کمک کند.
  • ضد دیابت
  • ضد سرفه و گلو درد
  • سم زدا
  • تصفیه کننده خون
  • تقویت کننده قلب
  • مفید برای کم خونی
  • خاصیت ملین
  • خاصیت ضد التهاب
  • درمان دردهای عضلانی

مضرات و موارد منع مصرف عرق بیدمشک

علیرغم همه‌ی فواید و خواصی که بیدمشک برای بدن ما دارد مصرف زیاد و بی رویه‌ی آن مانند هر ماده‌ی دیگری می‌تواند با مضراتی همراه باشد از قبیل:  ایجاد نفخ، کاهش آب بدن، واکنش‌های آلرژیک و غیره. به علاوه مصرف این عرق ممکن است برای برخی افراد نظیر زنان باردار یا شیرده، افرادی که دچار کم آبی بدن هستند، کودکان، افراد دارای آلرژی، افرادی که زخم باز دارند و … مناسب نبوده و باید با مشورت پزشک صورت بگیرد.

زمان و نحوه‌ی مصرف

برای جذب بهتر و تاثیرگذاری  بیشتر این عرق توصیه می‌شود  یک استکان از آن را قبل از هر وعده‌ی غذایی میل کنید. توجه داشته باشید که این عرق طبع سرد دارد و در صورتی که طبع سردی دارید پس از مصرف آن حتما گرمیجات میل کنید. این عرق را هم می‌توانید به صورت جداگانه میل کنید و هم میتوانید آن را به شربت‌های خانگی مانند شربت آبلیمو اضافه کرده و مصرف کنید. چرا که عرق بیدمشک طعم  و عطر مطبوعی به شربت می‌دهد و غیر از فوایدی که دارد خوش طعم نیز هست. به علاوه می‌توانید خشک شده‌ی این گیاه را از عطاری‌ها تهیه کرده و با آب و یا چای دم کرده نوش جان کنید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی فواید بی‌شمار عرق بیدمشک پرداختیم و دانستیم که این گیاه فواید بسیاری از جمله برای پوست، گوارش، کلیه‌ها و اعصاب دارد و نیز برای درمان مشکلات زنان و مردان  به صورت جداگانه بسیار مفید است. و نیز دانستیم که این گیاه که طبعی سرد و مرطوب دارد سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند آن را به یک داروی ضد سرطان قوی تبدیل کرده از پیری زودرس پوست جلوگیری کند. این را نیز دانستیم که این گیاه علاوه بر فوایدی که دارد میتواند در برخی موارد و در صورت مصرف بی رویه مضراتی نیز داشته باشد و برای مصرف آن توسط زنان باردار و شیرده، کودکان و … نیاز به مشورت پزشک داریم. در مورد نحوه‌ی مصرف این عرق نیز به تفصیل سخن گفتیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *